Huan-ying @ Fu Pung Xi Lai Deng - Reisverslag uit Shenzhen, China van Ymke Rooij - WaarBenJij.nu Huan-ying @ Fu Pung Xi Lai Deng - Reisverslag uit Shenzhen, China van Ymke Rooij - WaarBenJij.nu

Huan-ying @ Fu Pung Xi Lai Deng

Door: Ymke

Blijf op de hoogte en volg Ymke

05 September 2006 | China, Shenzhen

Time flies when you are having fun!Woww alweer dik een maand voorbij. Het hoofdstuk concierge is afgesloten, het was zeker een leerzame periode om 't hotel, de omgeving, de hotelgasten, en mijn eerste Chinese zinnetjes beter te leren kennen!

Ik begin 't steeds meer naar mijn zin te krijgen, en al aardig een echte Chinees te worden..ook de karaoke sessies ontkom k niet meer (alhoewel k wel eerst een paar biertjes nodig heb om mijn vals stemgeluid door de microfoon te brengen), en de Chinese dobbel/drinking games raken toch echt verslavend!!Ook 't eten bevalt steeds beter, vooral omdat in China zoveel verschillende culturen zijn met verschillende cuisines..zeker nog wel een paar maanden nodig heb om alles te ontdekken!Maar k moet zeggen dat 't broodje Unox worst er vandaag toch wel erg goed in ging (thx to Liz & Ro)!!

Na een maand met toch best luxe werktijden: ma t/m vrij 07:00 tot 16:00/17:00, weekenden vrij, wordt 't de komende maand toch even pittiger. Soms 7 dagen achter elkaar werken, en alleen maar shifts van 15:00 tot 24:00, geen weekenden meer vrij!Deze maand begin ik bij Front Desk om daar alle basics onder de knie te krijgen. De eerste paar maanden is 't vooral operationele training om daarna verder in 't management te gaan. Nu is 't vooral belangrijk om te leren wat er operationeel gebeurt, en je collega's goed te kennen!

Maar naast alle leuke momenten zijn er natuurlijk ook altijd minder leuke dingen. Zo is 't soms ontzettend zwaar vanwege de cultuur verschillen..en heb je wel eens een moment dat je denkt..whaa wat doe ik hier in hemelsnaam!?!? Wij zijn gewend om alles direct te zeggen, en willen zoveel mogelijk verbeteren maar dat is juist heel gevoelig bij de Chinezen. Dus je moet je vaak inhouden.geduld, geduld en nog eens geduld!Door 't taalverschil voel je je soms ook machteloos, en kom je vaak pas laat achter dingen en je moet overal zelf achter aan. Ik moet me ook nog eens extra bewijzen, want voor sommige Chinezen is 't moeilijk te accepteren dat een vrouwelijk iemand van 21 jaar een management trainee is, ben namelijk erg jong vergeleken met mijn meeste collega's!Maar door deze verschillen, is 't zo'n speciale ervaring en leer je er ontzettend veel van dat het alleen maar meer motiveert om door te gaan!!

In mijn vrije tijd is er steeds van alles te doen!Doordeweeks vaak met collega's uiteten, fitness, karaoke, shopping en basket ball!Jaja, stel je voor 20 Chinese guys en 1 lange blonde lady in 't midden..nou kan je vertellen dat k even ben weggespeeld, ze doken steeds onder mijn armen door, 10x sneller!dus volgende keer wordt 't voetbal, daar had k iets meer talent mee in Macau :)!!In de weekenden is 't toch vaak even ontsnapping aan de Chinese culture; vaak met Trudy en de Bart's op stap!Nightlife bevalt er goed, veel moderne clubs en bars, zo leer je ook heel snel meer internationale mensen kennen die in Shenzhen wonen. Shekou, is 't internationale gedeelte in Shenzhen. Allerei westerse restaurants, er is zelfs een groot cruise schip gebouwd; hotel, zwembad, bar!Afgelopen weekend bij een Italiaans restaurant gaan eten, leek net of je weer ergens in Europa was..ohh en zoo genieten om na 5 weken gewoon keertje pasta te eten!!

Een bezoekje aan de spa kon natuurlijk ook niet ontbreken; heerlijk gebruik maken van sauna, stoombad, whirlpool, relax ruimte en daarna een Chinese massage!Puff 't zijn kleine mensjes, maar waar ze de kracht vandaan halen met zo'n massage..wow had 't gevoel dat mijn rug onder de blauwe plekken zat de volgende dag!Maybe next time toch maar de Thai massage?!? In de spa ook nog twee Chinezen uit Hong Kong ontmoet, bleken ineens mijn buren te zijn!Super leuk, laten ons steeds allerlei speciale restaurantjes in Shenzhen zien!

Verder moeten natuurlijk ook alle ontelbare shoppingmalls worden uitgepluisd..en heb k mijn real Dutch cheese alweer gevonden!Verder hou k me toch beetje buiten 't shoppen aangezien 't alleen maar frustrerend werkt..schoenen en broeken zijn bijna niet in mijn maat te vinden?!?!

Ook aan de conditie wordt hier gewerkt, afgelopen zondag echt een top dag gehad!Chris, Canadees, die ik in Macau heb ontmoet en heel toevallig weer tegen kwam in een klein dorpje in China Yangshuo half jaar geleden, en nu weer toevallig tegen kwam hier in een club..bleek dat hij hier al weer 10 maanden woonde, 5 min. bij mij vandaan..it's a small world!Maar we wilden wel eens iets actiefs gaan doen, en k had gehoord dat Wutong Mount erg mooi moet zijn!Hoogste berg in Shenzhen, uurtje buiten 't centrum vandaan!Whaa..34 graden, 95% vochtigsheid graad en 5 uur lang hiken naar de top..maar 't uitzicht was 't dubbel en dwars waard..echt amazing!En ook de tocht was super, overal springs en watervallen waar je heerlijk in kon zwemmen, de rust van de natuur is echt relaxed na die stadsdrukte!Alleen werden we nu lastig gevallen door miljoenen muggen!!Het was al donker toen we van de top weer naar beneden moesten, dus paar scooters aangehouden en zo lekker naar beneden geraced, genietend van 't uitzicht!S'avonds nog in een Mongolian restaurant gegeten, echt een aanradertje en veel beter dan k op had in Mongolie zelf!Alleen tja ik zou Iem niet zijn, als k niet weer een keertje ziek werd..gelukkig kon k wel de volgende dag weer meteen aan 't werk!

Natuurlijk zijn er ook de uitstapjes met 't hotel. Zo hadden we aantal weken geleden, uitstapje met de afdeling. Eerst zijn we naar een fruit kwekerij gegaan, waar ze typisch Chinees fruit kweken de Long yen (Dragon eye). Super lekker, en we konden zoveel plukken als we wilden..aanvalluh!Vervolgens door naar 't strand, woww totaal anders dat 't centrum van Shenzhen!Schoon strand, helder water, omringd door bergen, zee water was heerlijk warm!Normaal trek k al genoeg aandacht met mijn blonde haren, maar nu zelfs nog meer met mijn bikini outfit..aangezien de Chinese vrouw hier meer een mega badpak aan heeft!Meeste Chinezen kunnen ook niet zwemmen?!?Waar ze wel goed in zijn is een overheerlijke bbq creeren!!Dat was echt smullen, vlees werd gekruid, heerlijke hapjes erbij, super gezellige dag!

Ook met 't vrijwilligers werk ben k van de partij!Elke maand wordt er een activiteit georganiseerd om iets bij te dragen aan de buurt!Afgelopen maand was 't aan ons om de buurt op te ruimen, dus op mijn vrije ochtend liep ik met handschoenen en een vuilniszak over straat..we hebben wel gelachen!

Ondertussen raak ik zo gewend aan de cultuur en de lifestyle, dat alles eigenlijk normaal begint te worden. Maar als je er over nadenkt, is 't eigenlijk moeilijk voor te stellen: Zo ga ik boodschappen doen met de TukTuk (zie foto),scheurend kriskras door 't verkeer!Kippenpoten stellen niks meer voor, heb nu zelfs al ingewanden van een varken op!?!Overwerken wordt hier bijna altijd gratis gedaan, een normale trainee verdient hier 50 euries per maand. Tijdens werkuren naar de wc..boven een stinkend gat hangen met je mantelpakje!Als je ziek bent wordt er geld van je salaris ingehouden..dus 't blijt zeker een avontuur en een uitdaging, maar daarvoor zijn we ook hier! :)

Zaijian!!K dacht dat 't een kort berichtje werd, maar zo kunnen jullie even voorlopig vooruit!

PS:Binnenkort is 't ook mogelijk om via deze website filmpjes te plaatsen, dus dan zal ik eens meer aan de slag gaan met mijn camera!

  • 05 September 2006 - 18:14

    Caroline:

    Zo dat is weer een heel evrhaal, ga hem nu lezen maar wilde als eerste reageren haha
    xxx

  • 05 September 2006 - 18:21

    Caroline:

    Me again!!
    Echt weer vet en leuk om te lezen!! Wat maak je toch veel mee!! Echt top!
    xxx mij

  • 05 September 2006 - 19:18

    Big Peter:

    Hi Iem, prima te horen dat het goed met je gaat in China; regel voor mij nog wel even tickets voor de Olympics (voor het hockey) van Y 2008...... Stef komt dan ook mee, lijkt mij fantastisch !! So far, so good ! groet Big Peter

  • 06 September 2006 - 19:03

    Miek:

    Wat een geweldige verhalen weer! Fijn om te horen dat het zo goed met je gaat! Geniet ervan! Kus.x.

  • 07 September 2006 - 02:32

    Noodle:

    Yo Chopstick!
    And the adventure continues...Leuk om te lezen, vaak ook herkenbaar haha! Foto's ook erg gaaf, ik wil naar het theme park met Eiffeltower!
    Hopelijk tot volgende maand, Lisa

  • 10 September 2006 - 19:09

    Soof:

    Liefie!!!

    Niet teveel wennen daar he...wil wel dat je ooit nog terug komt hihi! Fijn om te lezen dat t allemaal goed met je gaat! Met mij gaat t ook heel goed, ben net begonnen met mn stage en tis echt heel leuk! Ik mail je binnenkort nog wel wat langer,succes met alles!

    love you kusjes soof

  • 15 September 2006 - 08:02

    Limburg:

    hay Ymke! het duizelt me van alles wat jij weer mee maakt. Mijn God, "n dag heeft voor jouw volgens mij meer uren nodig en een jaar meer dagen. Time-flys.Ik denk dat we je wat blikjes red-bulls opsturen hoewel de energie bruist van je verhalen af. Wat je accomodatie betreft ben je er ook op vooruit gegaan, sjiek hoor!!!!Hou je haaks meisje en tot schrijvens maar weer xxx Mieke

  • 16 September 2006 - 19:20

    Jenny:

    Hey Iem,
    gave avonturen weer! je maakt in china toch meer mee dan in europa. Hier in madrid is het ook super hoor, anders dan Macau.
    Veel plezier nog en ik mail snel meer!
    x Benny

  • 16 September 2006 - 19:28

    Benny Again:

    So, mooie foto´s hey! altijd actief die Ymke. Grappig ook dat je Chris weer tegenkwam, haha. Doe m maar de groetjes (ja sorry maar ik heb de foto´s nu pas bekeken)
    x

  • 17 September 2006 - 12:42

    Carine:

    Super om te lezen hoe het allemaal gaat, en wat je allemaal doet en meemaakt daar. Moet zeggen dat ik wel een beetje jaloers ben. Hier in London is het ook super, maar iedereen is veel meer op zichzelf dan wat ik gewend was in NL en USA. Maar heb wel veel leuke mensen leren kennen, nu nog een beetje vrije tijd zodat ik ook nog eens wat dingen kan gaan doen.
    Kus en we mailen zeker nog.

  • 19 September 2006 - 16:42

    Marlies/Christ:

    Hoi Iem,je maakt meer van alles mee en moet dus nu ook even hard werken(weinig uit dus)met de diensten die je nu moet werken sterkte ermee,wij zijn wel gestopt met roken vanaf 12 augustus dus wij hebben het ook zwaar maar het is te doen alleen nu nog volhouden om niet meer te gaan roken.tot de volgende mail doeiiiiiiii.

  • 30 September 2006 - 02:06

    Beffie:

    What's crackin' grinding and bumpy girl?! Getting down and doin' the dip lately!?
    Laat me weten of maandag goed is!

    Bef

  • 01 Oktober 2006 - 21:33

    Soof:

    Hee lieve Ym!

    Hoe is t met je? Nog veel spannende dingen meegemaakt? Met mij gaat alles goed, ben al helemaal gewend aan het leven als "werkende vrouw"! Ben benieuwd nr je verhalen van de afgelopen weken! Succes..xxxx Soof

  • 13 Oktober 2006 - 19:05

    Lieke:

    Hoi Ymke!!

    Top verhaal en super foto's, wat heb je een gaaf huisje!! En die bergen... Pff, ik ben weer eens jaloers hoor!
    Ben weer benieuwd naar je volgende avontuur!

    Zaijian uit Londen,
    Lieke

  • 23 Oktober 2006 - 10:32

    Margie:

    hallo liefie! heb je genoten van je weekje vakantie? leuke dingen gedaan? ben benieuwd! kusjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ymke
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 114518

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2005 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: