Kumusta ho!!Hello from the Philippines.. - Reisverslag uit Peking, China van Ymke Rooij - WaarBenJij.nu Kumusta ho!!Hello from the Philippines.. - Reisverslag uit Peking, China van Ymke Rooij - WaarBenJij.nu

Kumusta ho!!Hello from the Philippines..

Door: Ymke

Blijf op de hoogte en volg Ymke

02 Januari 2006 | China, Peking

De Filipijnen, bestaande uit meer dan 7000 eilanden, meer dan 100 ancient cultures, vele verschillende ecosystemen, hart verwarmde mensen, nog niet zo ontwikkeld op touristisch gebied, en zeker een land waarvoor je de tijd moet nemen om te reizen...

Dat laatste hebben we geweten, van de helft van onze plannen is niks terecht gekomen vanwege de vervoersproblemen. Maar dat mocht zeker de pret niet drukken, 't waren 12 geweldige, indrukwekkende dagen en de Filipijnen is zeker een tweede bezoek waard.

12 dagen gelden begon t avontuur dan..geland op een vliegbasis buiten Manila, normaal 2 uurtjes met de bus naar centrum Manila maar deze keer zigzagde we meer dan 4 uur lang door de verkeerschaos!Meteen werden we overvallen door de mega reclame billboards langs de weg, ontelbaar veel fastfoodketens, en 't meest gave vervoersmiddels de jeepney (combinatie van Amerikaanse jeep en bus, en dan omgetoverd door de Filipijnen in een kitsch geval), maar tegelijkertijd zie je ook veel armoede om je heen. 'T kerstgevoel ontbrak zeker, nog nooit zoveel kerstversiering op straat gezien en elke persoon verwelkomt je met Merry Christmas ma'am..wat na een paar uur wel vervelend wordt als om je de minuut merry christmas te horen krijgt, tja als blondje val je hier ook ontzettend op!De mensen zijn hier super vriendelijk, lachen je tegemoet ook al leven ze in armoede (weer wat anders dan de nors kijkende chinezen), en k heb me geen seconde onveilig gevoeld in dit land.

Manila, is niet echt een van de mooiste steden die ik gezien hebt, zeg maar gerust vies, stinkend, grauwe stad. Behalve paar Spaanse historische gebouwen van de oorlog is er dan naar mijn idee ook niet veel te beleven. De boulevard is wel gezellig, live muziek en heerlijk eten, vooral de sappige mango's!Dus er werden al snel plannen gemaakt om verder te reizen Banaue. Banaue/Batad staat bekend om de mooie rijstterrassen, ook wel 't vergeten wereldwonder of achtste wereldwonder genoemd!Daar gingen we dan met de meest gammelen bus, alle ruiten stonden op springen van de barsten, kapotte stoel, scheurend door de bergen, 350 km richting 't noorden!Midden in de nacht kreeg ik 't gevoel dat we al best lang stil stonden..bleek dat de remmen geblokkeerd waren, stonden dwards op de weg boven ravijn met paar stenen tegen de wielen aan!Na aantal uur was t toch gefixt en konden we volgens de chaffeur weer veilig verder..maar 't uitzicht was prachtig en met flink wat vertraging kwamen dan toch veilig aan in Banaue!

Banau is klein dorpje, 1000 inwoners midden in de bergen, alles sluit hier om 9 uur s' avonds, nog niet echt ontwikkeld en meeste hostels zaten vol met kakkerlakken en geen water om te douchen!En tja met kerstmis mag je jezelf toch best verwennen, dus hadden we kamer geboekt in 't enigste hotel, denk vooral niet aan 5-sterren hotel, alles werd nog met de typemachine gedaan maar 't er was een super gezellige sfeer, leuk personeel en veel mensen leren kennen daar aangezien alle backpackers naar 't hotel kwamen omdat 't de enigste hangplek in 't dorp was!Al 3 dagen voorbij en nog niet echt iets ondernomen..maar de komende twee dagen hebben alles goed gemaakt!

Met prive gids+ chaffeur..tja wat een luxe he, gingen we op pad naar Batad!Gedurende een hike van 5 uur hebben we omgeving van Batad verkent en 't dorpje zelf, ligt in een vallei tussen de rijstvelden en naar waterval geweest. En 't achste wereldwonder mag 't zeker worden genoemd, echt super mooie rijstvelden, 2000 jaar oud en helemaal met de hand zo gemaakt. Veel contact met de locale bevolking gehad, erg indrukwekkend hoe ze daar leven of eigenlijk proberen te overleven, kinderen gaan alleen naar school om te leren hoe ze rijst planten. Er liepen ook ontzettend veel honden rond..simpel, die waren voor 't avondeten!?!? Was zeker een speciale kerstdag!En 't weer zat ook nog eens mee, want zaten midden in 't regenseizoen, alleen deze dag scheen 't zonnetje, perfecto!

Next day naar Segada geweest, weer met prive chaffeur en gids weer op pad. Met amper zicht op de weg, regen, was t weer scheuren en door de bergen op 4000 m hoogte..wegen zijn hier alles behalve goed en zijn letterlijk door elkaar geramd (verzeker je 3 uur in een jeep is dan geen pretje). Misschien maar goed dat zo mistig was, soms reden we op 't randje van de afgrond, konden we gelukkig niet zien hoe diep 't was!De mensen hier kauwen hele dag door op een soort pruimtabak, rood spul dus iedereen heeft hier rode tanden en straten liggen vol met rode kwakjes..erg gezellig als je gids continue uit t raam spuugt!In Segada hebben we 2 uur lang hike gedaan in grotten, hiervoor hadden we weer een andere gids nodig dus heel prive team voor ons. De grotten waren echt super mooi, en moesten door water kruipen, touwen slingeren, afdalen..jaja de spieren worden hier goed getraind!Nog bezoekje gebracht aan de burial cave and hanging coffins..volgens sommige werden hier vroeger de doodskisten opgehangen, en als er dan water overheen kwam betekende dat good journey. Dorpje nog verkend, en met ons prive team weer terug naar Banaue, 't weer was opgeklaard en uitzicht was adembenemend!Vele mensen proberen gratis mee te liften van dorp naar dorp, en springen dan op 't dak van de auto, dus altijd gezellig gezelschap erbij!

Verder omgeving van Banaue nog verkend, culturele show gezien, beetje gerelaxed vorodat we weer terug gingen naar Manila voor 't volgende avontuur!Veel regen waardoor de bus ook niet terug reed, dus maar weer dag later vertrokken!In Manila snel plannen gemaakt om weer verder te reizen, totaal tegenovergesteld van voorgaande dagen. Bestemming voor nieuwjaar was Borocay, tropsich eilandje in 't midden van de Filipijnen, bekend om witte stranden, en daar zouden ook nog andere studenten zijn van Universiteit van Macau!'t was nog gedoe om hier te komen, toch maar vliegtuig genomen omdat reizen anders te lang duurde en wilden wel knallend nieuwjaar. Maar zelfs vliegtuigen hebben vertraging, personeel was t laat maar op 31 toch aangekomen op Borocay!

Werkelijk waar..echt een super prachtig eiland en echt geweldig new years party gehad!Met blote voeten op t strand, een liter pot Long Island Ice Tea, super mooi vuurwerk die 't blauwe water en witte strand verlicht..dan voel je toch wel even verwend!En natuurlijk ging the party tot de vroege uurtjes door, barretjes afgestruind en op t strand staan feesten, geweldige sfeer!Mooi einde van 2005, en super begin van 2006!!

In 2006 hebben we Borocay verder verkend, en heb een nieuwe hobby gevonden: kite surfen!Ene kant van t eindelijk is 't strand minder mooi, maar perfecte wind voor kitesurfing en windsurfing..afspraak gemaakt met instructor voor cursus..maar waarschijnlijk had die ook tot vroege uurtjes gefeest want die kwam niet op dagen, echt super balen!Dus nu zijn de voornemens, om komend semester terug te gaan om te leren kitesurfing ;)!!'t eiland is super op toeristen gericht, maar hangt wel echt leuke sfeer en de boulevard is erg gezellig, en vooral eindelijk weer eens lekker eten!!!

Helaas aan alles komt een einde, ben nu weer terug in Manila, morgen vertrekken we weer richting Macau!!Woensdag beginnen de examens al, en durf t bijna niet te zeggen..maar daarna heb ik weer 4 weken vakantie vanwege chinees nieuwjaar!?!En 2 feb. ga ik een fantastische reis maken, ga namelijk mijn buddy Steffie in Flagstaff, America opzoeken die daar Double Degree program doet..tja je moet iets met je vrije tijd he!!:)

See ya !!!

• 02 Januari 2006 - 10:16

Poelie:

Allejezus Piemel, ik ben echt zó jaloers op je...wat een verhaal weer. Zoveel dingen die je ziet en meemaakt. Ben blij dat je nog op tijd was voor de nieuwjaarsparty daar! Hier was het ook zeker weer een geslaagd feestje, eerst lekker gegeten @ huize Geerts en vervolgens in Bolle de nacht voortgezet!8u ging t schluss...ff nog n shoarmatje en op naar mn bedje!En verder maar n beetje 'brakken' nu.
    Lieverd, heel veel succes met je examens!We mailen/skypen snel!!
    Liefs xxxxx

• 02 Januari 2006 - 13:01

Ria:

Zeker wat 'n pracht verhaal weer, zal het verhaal ook aan Nora (mijn schoonzus) laten lezen, die is Filippijnse, zal ze wel leuk vinden om te lezen en de foto's te zien, Een gelukkig en gezond nieuwjaar enz. enz. (zie de kaart voor de enz.). Veel lieve groetjes uit Veldhoven!

• 02 Januari 2006 - 13:27

Miek:

Hee Iem!
    HAPPY NEWYEAR!!!! Wat een indrukwekkende verhalen zeg! Wat je allemaal wel niet mee kunt maken in een kerstvakantie! En nu ga je binnenkort ook nog eens naar Beffie in de USA?! Echt super! Ik wens je veel geluk in het nieuwe jaar en dat je nog maar veel mooie dingen mag meemaken en zien! Liefs.x.

• 02 Januari 2006 - 14:53

Liz:

He piemel, de beste wensen voor het nieuwe jaar!!!
    cool dat je kite surfing hebt gedaan, deden ze in Mexico ook veel en heb nog steeds spijt dat ik dat nooit heb gedaan, ziet er zo tof uit. maar dat ja naar amerika gaat!!! hoe kan je dat nou weer betalen??zijn de tickets daar zo goedkoop? nou je hebt het in ieder geval erg goed, als je dat maar beseft! en dan weer 4 weken vakantie!!! veel plezier en veel liefs liz

• 02 Januari 2006 - 14:55

Liz:

ps. die jeepney's zijn echt gaaf!!!

• 02 Januari 2006 - 19:21

Bibsy:

Hola Ymke!!

Een heel fijn nieuw jaar toegewenst vanuit mexico!!
    Ja maakt echt tering veel dingen mee daar joh! Doe je ook nog wat aan school of wat> hehehe...
    Ik ben ook los gegaan hiero op het strand tot i de vroege uurtjes, zo vaag gevoel maar heel gaaf!
    Dikke kus van bibbel! en succes met je exams!!

• 02 Januari 2006 - 20:23

Lien:

Hey Ym,
    Happy new year!!!
    Echt super!! Ben laatst naar casino geweest heb wel 1 euro gewonnen haha! Als je terug komt gaan wij ook zeker een keer he ;)
    We mailen

We mailen
    Liefs Caroline

• 02 Januari 2006 - 20:30

Joke V. Oirschot:

een gelukkig nieuwjaar veel succes met je examens groetjes horst en joke

• 03 Januari 2006 - 04:21

Stef:

Wow meis...ziet er weer netjes uit! Maarum...bereid je maar emotioneel, mentaal en fysiek voor op het komende weekend (in feb) partying in LAS VEGAS! We gaan compleet los in de stad waar ALLES kan! But remember...'what happends in Vegas...stays in Vegas' ;)

HAPPY NEW YEAR FROM FLAGSTAFF, USA

XOXO

ps: De cowboys doen hier ook 'chew' (tabak waar je op kauwt en dan uitspugt...te ranzig!!!)
    ps2: Maar de NAU basketballers doen sigaren ;)

• 05 Januari 2006 - 02:54

Wendy:

Heeey Ymke!
    Ziet er echt geweldig uit in de Filipijnen! Superleuke foto's! Jij ook veel succes met je tentamens en ik zie je snel!
    Kus!

• 05 Januari 2006 - 19:16

Dorine:

gut meid, het is weer afzien daar. Wij hebben het hier bij je maatje Steffie fantastisch gehad. Nieuwjaar in Las Vegas WAUW. Je zult hier genieten over een paar weken.Ook hier kunnen ze feesten. Veel plezier daar en straks hier in Flagstaff Peter en Dorine

• 05 Januari 2006 - 19:49

Anja Van Gorp:

Imke.
    Wat een geweldig leventje zo.
    Het lijkt wel of je niets doet dan leuke dingen, maar ik heb je moeder gesproken en die zij dat je nog goede punten gehaald hebt ook nog eens geweldig.
    Je ziet veel en onderneemt veel daar neem ik mijn pettje voor af. Heel veel plezier maar weer, en tot hoors ANJA.

• 06 Januari 2006 - 15:43

Pascullie:

FELIZ ANO YM!

Echt een super tof verhaal en hele coole foto's!
    Heel veel succes met je examens en heel veel plezier bij Beffie!

Kus!

• 07 Januari 2006 - 08:36

Lieke:

Hoi Ymke!!

Voor jou ook het allerbeste voor 2006!! Spannend, slagen dit jaar!! Maar eerst nog een hele hoop beleven, geniet van je reis naar Flagstaff!!

x Lieke.

• 08 Januari 2006 - 12:26

Da Ozzies:

Hey Ymke, hoe is het? We vliegen over een paar uurtjes naar het veel belovende Hong Kong... We zijn heel benieuwd naar alle hotspots, dus ja, gaaf als jij ons wilt "gidsen". Onze australische nrs zullen wel niet werken daar dus als je ons je nr kan geven dan bellen we snel!
    Dikke kus, Annick & Iris

• 15 Januari 2006 - 03:00

Annick & Iris:

Heey Ymke. We hebben je een aantal keer proberen te bellen. Het ene nr gaf een steeds meer geirriteerde chinees en het andere gaf geen gehoor. We hebben het heel tof gehad in Honk Kong. Buiten het feit dat we failliet zijn na het uitgebreid inslaan van een wintercollectie was het stappen ook heel gaaf! Jammer dat we je niet hebben kunnen bereiken. WIj staan nu op het vliegveld, en moeten echt een keertje naar huis :(
    Geniet nog van je tijd daar!
    Kus P(I)ris en (An)Nicky

• 16 Januari 2006 - 09:14

Banaan:

Hou jij ook zo van horsis? Nog 1 nachtje en dan moet ik je 4 weken missen, oh nee! Allebei naar de andere kant van de wereld om te feesten! Meissie, veel plezier bij Steffie in the you es! Zometeen nog even uit eten bij de Italiaan met z'n allen en daarna feestje bij Thijs, gezellig, dus...tot zo! Kus

• 17 Januari 2006 - 15:16

Ingmar:

Wouw! Zit er allemaal super uit, goed bezig Piemel! Neem je wat rijst mee naar Arizona? x en nog een hele late gelukkig nieuwjaar gewenst!

• 20 Januari 2006 - 06:48

Jenny:

Hey Roommy,
    Tis hier super! Lekker weer, heerlijk strand en superleuk om Rob en Simone weer te zien. Jammer van het weer Yangshuo maar idd dat mag de pret niet drukken. Veel plezier met 'vogelvissen'? en groetjes aan Thais en Martijn! Dikke Kus, Oz

• 20 Januari 2006 - 15:19

Ashley:

How r u~,Ymke!
    How's everything going there?
    I've been in shanghai for nearly a week,and i miss u so~
    It's raining all days and I've already met with my friends here, but I still miss the time we sticked together~
    big kisses!~

• 22 Januari 2006 - 08:04

BATACAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 25 Januari 2006 - 09:24

Liz:

he schat thanks voor je super kadoos!!!!! echt superrr lief, wat een mooie uitzichten op de foto's met al die terassen, bergen en rijstvelden. hebben ze niet nog een extra lerares engels nodig ofzo????

• 25 Januari 2006 - 13:30

Lieke:

Hoi Ymke!!

Ik volg je nog op de voet... *heimwee*!! Tis weer even wennen hier, aardappels, parapluutjes tegen de regen, bomen... En toch zou ik nog graag in Macau zijn. Geniet ervan en alvast een fijn Chinees nieuwjaar (maar dan ben jij denk ik niet in China??!).

x Lieke.

• 26 Januari 2006 - 11:12

Wendy:

Hey Ymke!

Hoe was de reis in China? ik ben benieuwd en zal het wel lezen op je nieuwe site! Als je nog tijd hebt om die te maken voordat je naar Flagstaff gaat!In ieder geval heeel veel plezier daar!
    Kus! Wendy

• 27 Januari 2006 - 02:09