Kippenpoten, hersenen, knollen, kampvuurtjes - Reisverslag uit Peking, China van Ymke Rooij - WaarBenJij.nu Kippenpoten, hersenen, knollen, kampvuurtjes - Reisverslag uit Peking, China van Ymke Rooij - WaarBenJij.nu

Kippenpoten, hersenen, knollen, kampvuurtjes

Door: Ymke

Blijf op de hoogte en volg Ymke

27 Januari 2006 | China, Peking

Oftwel 100 jaar terug in de tijd..

1,5 week geleden moesten we dan echt afscheid gaan nemen van de exchange studenten die maar een half jaar bleven, en dat betekende dat Thijs, Jenny, Lingy en ik achterbleven. Ieder met zijn eigen reisplannen om de vier vrije weken op te vullen, alleen mijn USA tripje was pas over twee weken dus toch maar weer de backpack gepakt om voor 1,5 week erop uit te trekken in 't binnenland van China!

Thijs en zijn vriend uit NL, Martijn, gingen de zelfde kant op dus ben ik met hun 't begin van de reis meegereisd.
Zhuhai richting Yangshuo was de eerste bestemming, 14 uur met de bus. Een gammele bus werd verwacht, maar tot onze verbazing was 't nog een luxe bus met 3 rijen ingebouwde bedjes..helaas natuurlijk op chinese maat!Elke keer als de bus vol op de rem ging, werden mijn tenen weer eens geplet!!Dat we nu echt door China reden, werd tijdens elke busstop er weer goed ingewreven..de wc was gewoon een groot,stinkend vies hok met een gootje met een heel klein muurtje er omheen..erg leuk gezicht voor de Chinezen, zo'n Hollandse blote gat boven 't muurtje uit..!!

Maar de volgende dag arriveerden we dan in Yangshuo, 't backpackers mekka van China!Snijdende kou en regen kwam ons tegemoet, 't was even bikkelen aangezien de Chinezen geen verwarming kennen, soms nog kampvuurtje maja dat mocht de pret niet drukken!Yangshuo staat namelijk ook bekend om de mooie omgeving, gelegen midden in 't karstgebergte.
Meteen even van de sportieve kant laten zien de komende dagen, wandelend op pad als 3 blauwe teletubbies, off-roadtracks door de modder, mountainbiken (niet al te groot succes ketting lag er op einde steeds af en kon niet schakelen,maja 1 euro fiets huren!?!), glibberige paadjes klimmen richting topje van de Moonhill, boottocht, en natuurlijk ook de knusse barretjes en gezellige restaurants verkend!Fietsen is hier wel met gevaar voor eigen leven, rotonde staat hier namelijk letterlijk voor rondje op de weg maar verder zijn er geen regels en gaat alles kriskras door elkaar!

Met een topnacht waar we 't Poolse begrip Batacca hebben ondervonden, besloten we om richting Guilin te gaan, 1,5 uur met de bus van Yangshuo vandaan. Batacca staat voor een nacht feesten, zo uit je dak gaan dat je er nooit meer terug kan komen..dat hebben we geweten. Met een mix van culturen is 't appartement van twee Canadezen zo op zijn kop gezet dat ze er zelf ook maar meteen paspoort vandoor zijn gegaan..k verzeker je crazy party's hier in China!!Deze nacht werd afgesloten om half 9 s' ochtends met heerlijk ontbijt met spek en eieren en natuurlijk hoe kan 't ook anders een glaasje bier!! :)

Guilin is een grotere stad met ruim 1.3 mln inwoners en ligt ook langs 't karstgebergte!Omdat we nog steeds moesten bijkomen van de Batacca nacht, hebben we eerst de stad verkend, tempel bezocht,heuvel beklommen en vervolgens op een zaterdagavond al om 9 uur in slaap gevallen!Ook hier wilden we wat sportiefs gaan doen..alleen hadden ze mountainbikes te huur waar je knieen boven 't stuur uitkwamen, dus toch maar weer te voet!Algauw waren we verdwaald in de buitenwijken van Guilin, waar we terug in de tijd gingen. Varkens in delen uitgestald, houten huisjes, fietsers met kaalgeplukte eenden over 't stuur...erg indrukwekkende tocht!Uiteindelijk hebben we de Reed Flute Cave bezocht, alleen de tour verschilde wel met Westerse manier. In Europa zouden ze je iets over de steensoort, hoe oud ze zijn blabla vertellen, maar tijdens deze tour was de enige info die verschaft werd; deze stalgmiet lijkt op een muggennet, dit is een paddenstoelberg, dat zijn verschillende soorten fruit, daar zijn de leeuwen?!?!

Net toen ik besloten had om weer terug te gaan, ontmoeten we een Chinese leraar die Engelse lesgaf en ons uitnodigde om bezoekje aan zijn klas te brengen. Dit leek me wel een hele speciale ervaring dus s'nachts om 1 uur effe opgebeld naar busstation dat ik niet de volgende maar twee dagen later de bus nam..'t kan allemaal hier in China!!

Eerst zijn we nog een dagje richting de rijstvelden bij Longshen gegaan, alleen had de chaffeur niet helemaal goed begrepen waar we heen wilden en zijn we gedropt in een heel klein dorpje, 10 huizen, geen toeristen, bekend om de vrouwen met langste haar maar gelukkig hadden ze nog een bed voor ons over. 't leek net of we steeds verder terug de tijd in gingen, de was en afwas werd allemaal in de rivier gedaan, geen verwarming, de keuken was in een schuurtje! Heerlijk gegeten met de familie samen rijst & knollen, de rest geen idee wat, misschien wel hond?!?!Gelukkig hadden we ondertussen geleerd Chinese woord voor we hebben genoeg op, ze bleven ons maar vol stoppen!Overdag nog intense tocht gemaakt door de bergen en rijstvelden, genietend van prachtig uitzicht!S' avonds weer hotpotten met de familie en de nacht heb ik overleefd met twee dekens en 3 truien om te kou te ontwijken tussen de houtspleten!!

De volgende dag gingen we dus op pad naar 't dorp waar de Chinese leraar, Ly, woonde. Mhh dorp noemen ze dat, wonen nog 23.000 Chinezen, en 't was markt, geen doorkomen aan en we keken onze ogen uit!De tandarts midden op straat, tandarts rokend boven patient, varkens in kooitjes, hond, slang, bamboerat alles is hier te koop!We werden meteen in de klas uitgenodigd, en of we even Engelse les wilden geven, dus over Holland gebabbeld en ze tot 10 leren tellen in 't Nederlands. Bijna niet voor te stellen, maar de kinderen zijn 12 t/m 15 jaar oud en wonen op campus gaan alleen in 't weekend naar huis, 9 tot 5 uur naar school, geen verwarming in de klas, s' avonds huiswerk maken, einde van de middag is er alleen effe tijd om te basketballen!Dat hebben we geweten, ook wij moesten er ons aanwagen. Ook al kon ik bijna 't basketbalnet aanraken, die kleine chineesjes waren me steeds te slim af. Maar zeker een ervaring om nooit te vergeten om zo'n contact te hebben met chinese bevolking.

S'avonds heb ik een echte hotpot ervaren, pan op tafel met kokend water erin daar kook je dan vlees/groenten in. Effe vergeten dat ze hier geen kipfilet kennen, 't eerste stukje wat ik er uit viste was dan ook een kippenpoot..Ly had zijn Chinese collega's ook uitgenodigd dus ik wilde niet onbeleefd zijn en heb me er maar aangewaagd..brr net plastic!Tweede nog minder geluk..'t hoofd van de kip, de hersenen waren nog 't lekkerste!Alle botjes werden op de grond gespuugd, flink geslurpt en natuurlijk geboerd..niemand die er van op kijkt!Ineens moesten de vrienden weg en bleven wij met de rekening zitten..typisch!?!?

De rest van de nacht hele nacht biertjes gedronken met Chinezen en slap geouwehoerd!Waarna we om 6 uur meteen busje in konden stappen richting Guilin om daar de bus naar Guangzhou te pakken en Thijs/Martijn de trein naar Kunming!

IK dacht effe in een dagje terug te gaan naar Macau, maar reizen tijdens Chinees Nieuwjaar is alles behalve een goed idee. In Guangzhou passeren dagelijks 90.000 chinezen in 't trein/busstation en daar stond ik dus tussen om 22.00..verloren en geen idee waar ik was, niks kon k lezen, lonely planet niet op zak..tja daar sta je dan!Gelukkig zag ik nog een niet-chinees de bus uitkomen, Amerikaanse jongen, samen effe op zoek naar hostel gegaan maar alles zat al vol vanwege Chinees nieuwjaar, uiteindelijk goedkoop hotelletje gevonden..en de nacht doorgebracht met een wildvreemde!Was nog best gezellig en volgende dag de stad zelf nog verkend om next day weer richting Macau te gaan!!

Nu weer lekker thuis in mijn appartement, waardeer de wcpot nu 2x zo meer en effe goed uitrusten voor mijn big trip to USA 2 feb.!!Natuurlijk nog Chinees nieuwjaar, blijf in Macau aangezien reizen en accommodatie overal erg duur is rond deze tijd!Maar volgende verslag komt vanaf een ander continent, America!!

Liefs Ymke

PS: De eerste foto's zijn in Fisherman's Wharf in Macau gemaakt, pretpark dat begin jan. is geopend. Amsterdam komt steeds dichterbij.. ;)

  • 27 Januari 2006 - 09:17

    Iemel:

    Sorry guys..beetje lang verhaal voor 1,5 week, maar zeker de moeite waard :)!!Ik ben al bijna doof door alle duizendklappers die hier om mijn oren vliegen..!!K zal aan jullie denken wanneer jullie weer staan te hossen in feb. met carnaval!!Big kisses

  • 27 Januari 2006 - 09:33

    Jenny:

    OOOH Ym, klinkt weer allemaal supergaaf! Ik dacht dat de wc's in de filipijnen al erg waren. Nu snap ik de term 'Batacca' ook ineens stukken beter. Ik had wel verwacht dat je veel mee zou maken in mainland China maar dit klinkt wel heel erg super. Amerika staat nu om de hoek voor je, kun je je verheugen op westerse luxe!? Veel plezier en tot over 3 weken!
    Kiss, Banana

  • 27 Januari 2006 - 15:18

    Carine:

    WOW wat een verhaal, geweldig lijkt me dat zomaar je backpack pakken en door china reizen. Maar bereid je voor want over een week zit je in een hele andere cultuur en wordt het een gekkehuis, vooral LAS VEGAS!!! Heb er zin in! Tot donderdag

  • 27 Januari 2006 - 20:25

    Linda:

    He lieve Ym,
    Wouw zeg, echt heel bijzonder wat jij allemaal meemaakt daar in China! Ik lees al je verhalen met veel belangstelling!! Ik wil je alvast heel veel plezier wensen met Stef in Amerika! Doe dr een dikke knuffel van mij..
    En natuurlijk ook een dikke knuffel voor jezelf!
    X

  • 27 Januari 2006 - 20:32

    Wimmus:

    Geweldig, de avonturen die je beleeft. Aparte omgeving met een uitzonderlijke natuur. Die aziatische kookkunst is ook echt bijzonder, ik verheug me erop om in april hiermee kennis te maken.
    Groetjes van Sjan, Arjan en natuurlijk van mij; Wimmus.

  • 27 Januari 2006 - 21:02

    Beffie:

    Zeg...ik neem aan dat ik dus geen extra bedje voor jou hoef te regelen...jij neemt al genoegen met de grond toch?! Je bent toch wel wat gewend...

    En die cheeseburgers van Wendy's en KFC's chickenfingers kun je gerust laten liggen hoor...we slachten we ergens zo'n 'schattige' chihuahua (Paris Hilton's hondje) af!

    X

    Tot zo

  • 27 Januari 2006 - 23:53

    Ria:

    Tjeetje wat een avontuur weer zeg, heb met veel genoegen je verhaal weer gelezen. Veel plezier in Las Vegas straks - een cultuurshock denk ik!!!!
    Veel groeten uit Veldhoven!!
    Liefs Ria en de rest!!!

  • 28 Januari 2006 - 12:42

    Inge:

    Jeeej Ymke, wat een leven heb jij! Ik ben echt stikjaloers, dat je het even weet ;) Het klinkt allemaal heel erg mooi en spannend (zeker je avontuur met de lokale bevolking)! Heel veel plezier in Amerika!

    Groetjes,
    Inge

  • 30 Januari 2006 - 12:14

    Thezke:

    Hey!
    Martijn & ik vermaken ons nog prima en vandaag weer 40 km gemountainbiked! Oudjaarsavond in Kunming gevierd maar om 2uur was helaas alles gesloten dus hebben we op straat nog gebbq'd en daarbij HOND gegeten! Echt 'n aanrader:)!

    Veel plezier in LAS VEGAS!!!
    Thijs

  • 30 Januari 2006 - 20:16

    Liz:

    he piemel, tjesusss dat je dat opvreet!! ben je niet vaak ziek daar?? wat een mooi uitzicht overal en toffe ervaringen.. en misschien een ideetje voor de bba, die lekkere bedjes! liefs en alvast heeel veel plezier in de usa, geef bef een dikke kus van me, en hou het wel een beetje rustig he!!!

  • 31 Januari 2006 - 09:20

    Mieke:

    hoi Ymke,je bent toch echt 'n wereldmeid zeg, wat ,n belevenissen.Knap hoe jullie alles aanpakken en oppikken.Ich vinj 't sjentig sjoon oom te laize ha ha!!!!
    Verder wil ik je alvast een goede reis naar Amerika wensen en verheug me al op de daarop volgende leesavonturen.
    groetjes oet Zjwame.

  • 31 Januari 2006 - 18:51

    Big Peter:

    He Ymke, have fun in Flagstaff en in Las Vegas!
    De tweede tafel in Frontier was onze gelukstafel en bij "achttien" (Black Jack) gewoon passen en dan win jij altijd....
    Neem nog even een paar van die goedkope (twee Euro) Music DVD's - voorkeur Stones en Blues - voor mij mee naar Steffie, dan krijg ik ze wel van haar!
    Take care, Big Peter

  • 01 Februari 2006 - 12:02

    Banana!:

    Hey Spijkerjackert! Beginnen de kriebels al te komen? Nog 1 nachtje slapen en dan zit jij ook al weer in het vliegtuig naar het volgende continent, wat wil je nog meer?!:)Have fun & enjoy!! Tot over een paar weekjes! xx

  • 01 Februari 2006 - 17:22

    Room C:

    Behave yourself girl...!

  • 02 Februari 2006 - 17:41

    Keir:

    Hey Meiske,

    Kung Hei Fat Choi!!
    Was het nog leuk in HK.
    Sorry dat ik niet meer op je heb gewacht bij de immigratie... maar we waren veel te laat voor de ferry.... slechte organisatie!
    Ik was ook naar die kebab tent gegaan haha... heerlijk he!
    Ben gisteravond aangekomen in NL. en het is ongeeeeelofeeeelijk koud!!! niet leuk gewoon!

    Veel plezier in the USA, maar dat komt zeker goed he!
    Ik kijk uit naar de rest van je verhaaltjes

    Kus Keir

  • 03 Februari 2006 - 23:12

    Pico:

    Schatje!! Hoe is het in AMERIKAA??!! Las Vegas wat vet, wil alles horen!! Je pakketje is gearriveerd, maar we wachten netjes tot de traditionele carnavalsparty! Verder heb ik dr alweer een tenerife tripje opzitten, hij naar A'dam, en donderdag ga ik waarschijnlijk weer daarheen voor het weekend! Nice nice... Schatje, ik mis jeeee!!! dikke kus

  • 08 Februari 2006 - 10:21

    Sjannie:

    Ha wereldreizigerster
    Net de site van Ingmar gelezen. En de foto's gezien!! Wat een leven. Ik ga direct wel op mijn fiets naar het werk ,zal wel geen limousine voor komen rijden denk ik.Zwaar leven als je studeert!!! Maar geniet ervan. Zit te twijfelen of we naar Amerika of naar China gaan. Wat beveel je ons aan ?? Groetjes uit Goirle van ons allen. Houdoe Je oudjes

  • 08 Februari 2006 - 10:22

    Anja Van Gorp:

    Ha die Imke.
    Wat toch weer een leuk verhaal, en mooie foto s.
    Kijk wel uit voor dat looslopend wild he, want je moet nog wel heel thuis komen hoor.Wat een leuke studenten allemaal en wat een leventje daar he .we hebben hier wel moeie plekkes hoor,kan me voorstellen dat je dan aan hier denkt,we hebben het hier maar goed. We zijn hier inmiddels ook met zijn tweetjes,Debbie woond op kamers,en het is erg rustig zo hoor. niets meer om voor te zorgen, voor twee man koken, het is maar niks.
    jullie mam zij dat je het leuk vond dat ik je mail en dat kan ik me voorstellen, ook leuk om jou zo bezig te zien . het ga je goed goertjes van de van gorpjes ANJA

  • 08 Februari 2006 - 14:39

    Lieke:

    Zit ik hier een beetje te kwijlen achter mn laptop, jawel weer op de NHTV!! Je maakt echt fantastische dingen mee!!!! Een jaloerse blik in mijn ogen, daar kunnen die bitterballen echt niet tegen op... Heel erg veel plezier in The USA! Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal.

    Liefs Lieke.

  • 13 Februari 2006 - 01:50

    Beffie:

    Piemel was BEHOORLIJK zatjes!!!!!!!!!! KOTSEN!!!
    aaah...schatje toch

  • 13 Februari 2006 - 06:15

    Beffie The Player:

    Crackers met pindakaaaaaas!

    Vergeet je de esc site niet darling?

    x

  • 13 Februari 2006 - 20:37

    Marlies:

    Hoi Im,nog bedankt voor de leuke verjaardagskaart.Je hebt weer zat meegemaakt nu dus op na de states veel lol.
    Marlies/Christ.

  • 16 Februari 2006 - 11:17

    Slet:

    Hey Ymke,
    We missen je al hier in Flagstaff! We zullen aan je denken zaterdag in de boardwalk en speciaal voor jou de Dip doen! en natuurlijk een cracker met pindakaas eten... Player rules! haha
    Vergeet niet af en toe wat op de escape site te zetten!!! je lijst wordt nog steeds bijgehouden.
    Oke, dikke dip vanuit america

  • 16 Februari 2006 - 21:42

    Alweer Slet:

    we hebben een verrassing voor je op de escape site...

  • 17 Februari 2006 - 00:04

    Ho:

    hey we missen je nu al, wat moeten wij nu met die fles gin doen? zullen we die maar opsturen met een fles baileys of bewaren tot de volgende keer??
    Veel plezier in china en dipse!

  • 17 Februari 2006 - 00:24

    Player:

    HAHAHAHAAAAAAAA...wat ligt ze er weer lekker bij! Maar wel toegeven...een cracker met pindakaas erbij mis ik wel een beetje in the picture!
    Nieuw: Wordt de volgende dip in Phoenix?!?!?! Check je mail!

    De GROOTSTE player ever!

  • 17 Februari 2006 - 17:04

    Poelie:

    Lieve piemel! hoe heb je het in Amerika gehad? Hier in Ned is het nog steeds het gewoonlijke leventje...maaarr vanaf volg week carnaval! Dan ga ik je echt missen! Lieverd, ik mail je snel ! dikke xx

  • 23 Februari 2006 - 16:59

    Hans:

    Hoi Ymke, Tjongejonge hoe houd je het daar vol tussen al die Chinezen. Ons Kristel heeft jouw site weer gevonden, ze schrok van de klas waar je geweest was. Zelf heeft ze 16 kinderen in de klas en ziet het er allemaal wat georganiseerder uit. Lekker zo'n kippenpoot en kop, maar geef mij dan maar een kipfileetje.
    Vang jullie pap en mam goed op als ze in april jou kant opkomen, dan zal ik ze wel een tijdje op moeten vangen (als ik zo de foto's zie) als ze weer thuis zijn. Nog veel plezier en tot over een half jaar. De groeten van Anita, Kristel+Gijs, Ilse en Hans

  • 23 Februari 2006 - 16:59

    Hans:

    Hoi Ymke, Tjongejonge hoe houd je het daar vol tussen al die Chinezen. Ons Kristel heeft jouw site weer gevonden, ze schrok van de klas waar je geweest was. Zelf heeft ze 16 kinderen in de klas en ziet het er allemaal wat georganiseerder uit. Lekker zo'n kippenpoot en kop, maar geef mij dan maar een kipfileetje.
    Vang jullie pap en mam goed op als ze in april jou kant opkomen, dan zal ik ze wel een tijdje op moeten vangen (als ik zo de foto's zie) als ze weer thuis zijn. Nog veel plezier en tot over een half jaar. De groeten van Anita, Kristel+Gijs, Ilse en Hans

  • 24 Februari 2006 - 00:03

    Beffie:

    hey wijfie...je hangt aan the wall hoor! Een aantal keer en HEEL charming...
    Ze zullen je hier nooit vergeten ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ymke
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 114533

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2005 - 02 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: