Grenzen verleggen met Fam. de Rooij - Reisverslag uit Macau, Macau van Ymke Rooij - WaarBenJij.nu Grenzen verleggen met Fam. de Rooij - Reisverslag uit Macau, Macau van Ymke Rooij - WaarBenJij.nu

Grenzen verleggen met Fam. de Rooij

Door: Ymke

Blijf op de hoogte en volg Ymke

19 April 2006 | Macau, Macau

China, een land van tegenstellingen,
Rijk & arm, oud & nieuw, vies & schoon, vriendelijk & onvriendelijk, duur & goedkoop, licht & donker, modern & ouderwets….

7 April was 't dan zover, fam. de Rooij en Peter, de vader van Jenny, arriveerden dan eindelijk in Macau!De komende twee weken zouden een reis worden die ze niet snel zouden vergeten, waar weer in levende lijve geknuffeld en bijgekletst kon worden, en vooral een reis door een land wat uit tegenstellingen bestaat.

De eerste paar dagen is elk hoekje van Macau verkend; en al woon k hier al 8 maanden...zelfs ik stond nog steeds voor verrassingen!Maja Macau is de dichtbevolkste stad ter wereld, 460.000 inwoners op stukje land van 27 km2, 24 uur per dag is er dus wel iets te beleven!En dat hebben mijn ouders geweten, overdag door de straten van Macau gestruind, op 't strand uitgewaaid, eilandjes Coloane en Taipa bezocht, feestelijk dag met Sjannus birthday, Red Market..lekkere varkensballen te koop, Macau Tower (een van hoogste torens ter wereld..en ja zelfs Wimmes heeft 't naar 't topje gewaagd) en s'avonds in 't Casino life gedoken!Echt super leuk om ze alles in 't echt te laten zien!Van 't gestructeerde verkeer in NL naar totale verkeerschaos en files, drukte, rochelende Chinezen, grijze uitstraling was 't toch een cultuur shock de eerste paar dagen. En’t contrast tussen rijk en arm is echt ongelofelijk, tussen armoedige huizen staat ineens een super modern gebouw, families wonen vaak met zijn zessen in appartementje voor 1 a 2 personen, maar ze rijden hier wel weer in BMW's rond en hebben de nieuwste telefoons!

Natuurlijk werd er ook een bezoekje gebracht aan 't shopping paradise, Zhuhai, net over de grens..ja grens 't is één land maar je moet eerst Macau uit, en dan weer China (binnenland) in, totaal 2 uur kwijt aan wachten bij de grens, telkens 6 papiertjes invullen, en 4 stempels rijker waardoor ik een bijlage moet aanvragen voor mij paspoort?!?!De rekeningen voor de etentjes waren schokkerend voor ze..heerlijk gegeten en gedronken in Zhuhai, totaal 9 euro voor 6 personen!!
En tja afdingen 't blijft een sport, algauw was fam. de Rooij er ook aan verslaafd!Wimmus was in heaven..een koffer vol aan dvd's en cd's zijn er ingeslagen, k denk dat Sjannus er ‘t komend half jaar geen kind aan heeft!!

Daarna was 't toch echt tijd voor 't real China adventure..met de backpacks gingen we weer richting Zhuhai. Om 7 uur s'avonds vertrokken we met de bus richting Yangshuo, zuid-China, waar we de volgende dag om half 7 s'ochtends weer aankwamen. Dit was echt grenzen verleggen voor de fam., 12 uur lang op een klein bedje liggen, in overvolle bus (zelfs in ‘t gangpad zaten Chinezen), tussen rochelende en spugende Chinezen, letterlijk scheurend over een wegdek met gaten waarbij je vast moest houden aan de spijlen anders vloog je eruit, levensgevaarlijk auto's inhalen, chauffeur die telkens bijna in slaap viel, plaspauzes in een gezamenlijk pishok met gootjes die verstopt waren met schijt..Ja eerlijk waar, ik ben trots op ze!

Maar het was zeker een mooie reis door ’t binnenland van China, Yangshuo is voor Chinees doen echt een gezellig dorpje midden in 't karstgebergte, ik was er al eens geweest met Thijs en Martijn!Maar totaal weer tegenovergestelde in vergelijking met Macau, dit is 't echte China. Veel armoede, en viezigheid!'T was 't perfecte seizoen want op de markt en in elk restaurant was bamboe rat, slang, en hond te krijgen. Ik had bijna de slang geprobeerd maar 't duurde te lang want ze moesten hem nog vangen?!?!
We hebben een boottocht gemaakt over de Li River langs 't karstgebergte, naar de rijstvelden in Longji geweest, dorpje Hangluo bezocht met vrouwen met de langste haren (traditie van oudsher) en daar traditioneel Chinees gegeten , gefietst, Moonhill beklommen..lekker actief dus!
In China weet je nooit wat je te wachten staat, toen we aankwamen was 't zo warm en vochtig, dat we korte broeken moisten kopen…de volgende dag konden we truien en jassen gekocht omdat 't stervends koud was!
Met de bus zijn we weer terug gegaan, volgens Sjannus de langste nacht uit haar leven.. ;)

Na nog een dagje Macau, hebben we deze reis in luxe afgesloten in Hong Kong!Lekker hotelletje, heerlijk gegeten, schone stad, georganiseerd verkeer, flink geshopt en drankje genuttigd in een van duurste hotels in HK, Peninsula hotel, suite kost hier 4000 euro, maar de Felix bar moesten ze gezien hebben, super trendy en uitzicht over skyline HK!!Weer een shock, waar je in China voor 9 euro drinkt en eet, hadden we hier 5 biertjes en cola light voor 46 euro..konden ze alvast weer wennen aan de Europese prijzen! :)
Helaas komt er altijd een afscheid, gisterenavond zijn ze weer vertrokken, maar 't was echt super om ze weer te zien, en deze ervaring zullen ze niet snel meer vergeten!

Ondanks alle tegenstellingen ben ik van dit land gaan houden, en hopelijk kan k hier nog langer genieten ook na mijn opleiding!!Zoals meeste al gehoord hebben, ben ik al tijdje op zoek naar mogelijkheid voor baan of management training program, ben nu met aantal dingen bezig dus hopelijk weet ik snel iets meer!Nu vooral weer erg druk met school, en natuurlijk ontbreken de fiskuhhs niet!Ook Koninginnendag wordt hier niet aan voorbij gegaan..30 april hebben we one big party in ons appartementje, dresscode oranje en natuurlijk beginnen we om 15.00 s’middags al!!

Lekker wat leesvoer voor jullie, maar dan heb k wat meer tijd om hier nog te genieten ;)!!

• 19 April 2006 - 05:34

Bannie:

Lieve Ym, wat een geweldige reis weer... Hier heerst alleen stress onder de students, verslag moet al 2 mei ingeleverd worden!! WHAAA!! Verder zou ik willen dat ik geld had om langs te komen want Hanneke vertrekt de 27e ook weer naar China (Bejing). Was leuk geweest als ik door China kon reizen en dan van Macau naar Bejing! Maar helaas... falta de dinero. Verder is koninginnedag dit jaar de 29e aangezien de 30e op een zondag is.
    Muchissimos besos, Annie

• 19 April 2006 - 06:46

Big Peter:

Hi Ym, wanneer worden wij uitgenodigd voor zo'n fantastische trip; wij zijn toch ook "een beetje familie" en wij kunnen - als het moet - best gezellig zijn.... Be happy,
    Peter

• 19 April 2006 - 06:49

Dorine:

Wat doe je die ouwelui en broer van je aan ? Bij terugkeer in Goirle moeten ze geresocialiseerd worden.
    Fantastisch he dat je je familie zo kunt meenemen. Vanavond vertrekken wij naar New York waar wij Steffie ontmoeten. Ben blij met de keus van jullie studie.Leidt nog eens tot uitstapjes. Succes met het zoeken naar een baan

Liefs Dorine

• 19 April 2006 - 06:57

Marino Ligtvoet:

Maar kind toch, wat heb je die mensen uit Gool toch aangedaan........
    Die lieverds zijn helemaal ontdaan wanneer ze weer terug komen in het koude kikkerlandje.
    Moeten wij nu weer hun gemoedstoestand op orde krijgen?
    Zit er niks anders op dat we samen maar weer eens een paar dagen naar Zeeland gaan. Kunnen ze eindelijk eens tot rust op komen............

Geniet van de komende tijd en concentreer je op de laatste loodjes van je studie.

XXX
    Marino (en de rest natuurlijk)

• 19 April 2006 - 07:07

Baby:

Jongens het was geweldig! Ik vond het super gezellig en erg leuk om samen met jullie en m'n vader zo'n reis te maken. Volgend jaar weer? ;)

Liefs, Jenny

• 19 April 2006 - 07:16

Miek:

Iem, het klinkt weer geweldig! Het was vast heel fijn om je ouders weer te zien! Hier gaat alles zijn gangetje, maar wel erg druk! Zoals Annie al zei; we zitten met een deadline en die nadert wel heel snel..!! Geniet er nog van Iem!! Liefs, x.

• 19 April 2006 - 07:25

Karien:

Hee ymmie!
    Wat ontzettend leuk! Wat maak je toch allemaal weer mee! Gaaf he, om alles nu eens aan je fam te showen!
    Hier gaat alles zo zijn gangetje!
    We moeten jou dus waarschijnlijk ook nog even missen zo na het afstuderen?!!!
    Dikke kus
    (snel volgt een uitgebreidere mail hoor ;-) )

• 19 April 2006 - 07:45

Ria En Guus:

Zo te lezen hebben jullie weer genoten, wat een prachtig verhaal weer. Heerlijk om weer je familie bij je te hebben. Prachtige foto's China is een mooi land qua natuur ook zo te zien. Succes met je studie en het zoeken van een baan. Ben benieuwd, maar je houdt ons op de hoogte nietwaar.
    Hartelijke groeten vanuit Veldhoven - xxx Ria

• 19 April 2006 - 10:45

Sjannie:

We zijn weer teug in Holland.Leuk, terwijl wij nog ergens tussen hemel en aarde zweefde, zijn onze belevennissen al te lezen. We hebben ontzettend genoten. Grenzen verlegd, soms verstand op nul. Wat een land met verschillen. Terug in de tijd en erg modern. Dit land hadden we nooit zelf als reisbestemming uitgezocht. Maar er zijn ook voordelen met een reislustige dochter. Je komt nog eens ergens. We zijn erg moe van alle indrukken. Dus Marino uitrusten in Zeeland is nog niet zo geen idee.

Groetjes van Fam de Rooij

• 19 April 2006 - 11:02

Caroline:

Wat leuk om te horen zo! De foto's zijn ook weer top! NOu als je daar blijft kunnen pieter en ik misschien wel keer langs komen :P (als we geld hebben)
    xxx Lien

• 19 April 2006 - 15:23

Thezke:

Hey!

Vandaag die 3 seconden in 't computerlab waren toch echt te kort om ff bij te praten maar dit verhaal zegt al 'n hoop! Fotos zie ik morgen wel!

Groeten!
    Thijs

PS kaart uit Thailand is onderweg!

• 20 April 2006 - 02:37

Simone:

Zat Jenny's verhaal te lezen en zag daar ook jou site ook staan. Meteen ook even lezen natuurlijk!! Echt te gek wat jullie toch weer allemaal meemaken. Succes nog met het zoeken naar 'n baan.
    Groetjes Simone (Down Under)

• 20 April 2006 - 17:30

Lisa:

Ik wordt echt HELEMAAL leip van dat gerochel!!

• 21 April 2006 - 14:42

Liz:

he schat, je verandert niks zie ik..staat nog steeds smikkelend en smullend op iedere foto!! haha, cool dat ze er waren, echt tof joh. dikke kus

• 22 April 2006 - 07:00

hugo.waarbenjij.nu

• 26 April 2006 - 09:24

Joke:

Ha Ymke.
    Wat een fantastische fijne 2 weken heb je met je ouders doorgebracht. Vind je het gek dat je moeder het nodig had om ff te acclimatisren. Geweldig al die foto's en al die ervaringen.

Gr. een collega van je moeder, Joke S.

• 26 April 2006 - 17:12

BEFFIE:

Hey lekkertje van mij!
    Damn girl! Die ouders van jou mogen nu officieel wereldburgers genoemd worden! Wat een ongelooflijke mooie en spectaculaire foto's weer. Ik denk dat ik daar ook wel voor kan zorgen dit weekend als we weer eens los gaan in Vegas. Alleen foto's van het andere soort...if you know what I mean!

New York was phenomenal (zoals de yankees het noemen). Zal snel voor een update zorgen. Maar heb het net als jou redelijk druk met het afronden van school. Scheet...nog een paar weekies...ff doorzetten en dan hebben we er TWEE op zak!

Dikke kus vanuit NAU

• 27 April 2006 - 17:26

Anja V Gorp:

Hoi Imke.
    Heel mooi verhaal , en Fam de Rooi heeft genoten.
    heerlijk om je Fam alles te laten zien, en dat je ze ziet genieten.
    Er is daar dan ook alles te zien van arm tot rijk, en dat je kan pingelen heb ik van Sjannie wel gehoord vanmiddag.
    Gezellig op de koffie - thee geweest met Annita.
    Natuurlijk over de kits gehad en zeker over jou.
    Het was erg vermoeiend en zeer de moeite waard, en het afschijd ging al iets beter.Als het met jou goed gaat is dat ook makkelijker.
    Het allerbeste en misschien tot hier nog eens een keer, groetjes ANJA.

• 27 April 2006 - 18:03

Keir:

Hey meissie,

Heeel leuk dat je familie was gekomen!!! En wat een geluk dat je weer veel vrij had van IFT of heb je stiekem zelf vrijgenomen?? hihihi
    De fotos zien er ook geweldig uit en wat een heerlijk gevoel om de familie weer te zien he?

Ik zal je snel even mailen hoe het hier op Aruba verloopt. Heb nu wat deadlines tussen alle zon door hihi.

Dikke kus Keir

• 28 April 2006 - 07:06

Mieke Oet Zjwame:

Hay Ymke!
    wat hadden jullie goed gezorgd voor de femmelie!Alles werd en was voor ze geregeld.Toffe meiden zijn jullie, om trots op te zijn.Hoop dit ook nog eens mee te kunnen maken!
    Dikke kus Mieke.

• 04 Mei 2006 - 12:42

Wendy:

Hey Ymke!!

Hoe is het met je??
    Zo te zien is alles nog ok!
    Echt lekker om weer te reizen in china, en met je familie helemaal gezellig.
    Hier is alles ok, vandaag lekker warm weer dus dat gaat de goede kant op..
    Hoop je hier te zien over een tijdje!
    Maar ik mail binnekort nog wel even dan heb wat meer ruimte!
    Geniet ervan!
    Kus! Wendy

• 05 Mei 2006 - 19:48

Beffie:

Ok! Bij deze ben je aangenomen! Wanneer kun je beginnen?

• 07 Mei 2006 - 11:32

Peter Oet Zjwame:

Ymke, ik neem aan dat ik nog wel te horen krijg wat er is gebeurd naar aanleiding van het "wat er ook gebeurt" shirtje.
    Bij jullie terugkomst hoop ik het wel weer in een of andere "täot" terug te vinden.

• 07 Mei 2006 - 11:58

Mieke Van Peter:

Ha piemel, hoe kom je nou aan zo,n naam,rijmt zeker op ymel!
    Met dat spijkerpoepe was 't nog leuker geweest als er water in de fles had gezeten HiHI!!!!
    Heb jij net als jenny ook een kater opgelopen vandaag? Kan bijna niet missen lijkt me want na dit jaar samen lijken jullie wel een siamese tweeling in 't zuur.
    P.s als Sjannie en Wim komen gaan we eerst in stoet naar de laatste rustplaats van Koosje en schuiven daarna aan, aan de koffietafel om 't lijk te verteren. amen!!!!
    Ook voor jouw een dikke kus!

• 11 Mei 2006 - 18:48

Marlies -Christ:

Hoi Iem je hebt je ouwelui wel goed met china laten kennismaken armoede en dan heel luxe dus wel twee uiterste maar dat is ook gaaf.
    Nu succes met examen en je vervolg studie in China
    en werk dat je dus ook moet hebben.
    Marlies/christ

• 16 Mei 2006 - 05:55

Joris:

he gekke ymmie!

heb je ook al een beetje spleetoogjes gekregen daar?

Aan je verhalen te lezen heb je het daar nog steeds zo goed naar je zin. Het maakt me echt jaloers, nu ik weer back home ben. Verder houdt het ook echt niet op met jouw he?! Fillepijnen, USA, geniet er van joh!

xxx joris

• 20 Mei 2006 - 04:31

Carine:

Hey Ymke

Nog ff en dan zit het erop voor mij (2 nachtjes) maar wil echt nog niet weg van mijn bitches!!
    Geniet nog van je tijd in China, hoop dat je snel iets te horen krijgt over internship of management training en dat het komende jaar zeker zo top mag worden!
    Kus carine

• 27 Mei 2006 - 14:43

Liz:

he sjat. heb je net tevergeefs 20 keer thuis geprobeerd te bellen, geen gehoor, geen bereik, geen goed nummer, geen gehoor etc.... helaas. het is hier nu za 16.45 uur. kus spreek je snel in nederland dan maar....!!

• 29 Mei 2006 - 23:44

Beffie:

Hey lieverd!

Binnenkort, als ik in Phoenix ben, wordt er dan echt geskypt hoor...!

Let me know when sexy!

XOXO